Jongeren zijn het vaakst slachtoffer van online fraude
Uit een onderzoek van de ABN AMRO Bank blijkt dat jongeren tussen de 15 en 17 jaar bovengemiddeld vaak slachtoffer zijn van online fraude. Dit is opvallend omdat deze leeftijdsgroep de minste meldingen maakt.
Voor dit onderzoek sprak ABN AMRO met 300 jongeren over online oplichting. Jongeren geven aan de verschillende vormen van online fraude niet te kennen, en ze maken zich daardoor ook weinig zorgen. Dit blijkt onterecht.
40.000 slachtoffers
Dit jaar waren 40.000 jongeren slachtoffer van online oplichting. Dat is relatief meer dan in andere leeftijdsgroepen. Helaas maakt slechts drie op de tien jonge slachtoffers hier een melding van bij een instantie zoals een de Fraudehelpdesk of de politie. Dit aantal ligt ook een stuk lager dan bij volwassenen (35 tot 45 jaar), waar bijna de helft van de slachtoffers een melding maakt.
Online oplichting hoort erbij
Volgens ABN AMRO praat de helft van de jongeren tussen de 15 en 17 jaar nooit over veilig bankieren en fraude met hun omgeving. Er heerst ook het idee dat online fraude er nu eenmaal bij hoort. Daarom nemen jongeren over het algemeen geen maatregelen om oplichting te voorkomen.
Een belangrijke maatregel om online fraude te voorkomen, is het checken van webshops op hun betrouwbaarheid. Websites als ScamCheck of Checkjelinkje bieden een handige online tool om webshops te beoordelen op basis van de URL van de webshop.
Meer informatie vind je via de campagnepagina Laat je niet interneppen