SluitenZoeken sluiten

Stukje van Mij: KPN lanceert campagne tegen ongewild doorsturen van intieme foto’s

08-02-2024

Eén op de honderd jongeren heeft de afgelopen zes maanden meegemaakt dat hun intieme beelden ongewild zijn doorgestuurd naar iemand anders. En dat kan, vooral voor jongeren, desastreuze gevolgen hebben. Daarom heeft zangeres MEAU de video uitgebracht van het liedje ‘Stukje van Mij’*, met de boodschap: denk na voordat je doorstuurt.

Online flirten gaat soms mis

Uit nieuw onderzoek van Rutgers en Soa Aids Nederland, in samenwerking met het CBS, RIVM en de GGD’en blijkt dat 15% van de jongeren het afgelopen halfjaar intieme beelden van zichzelf naar iemand heeft gestuurd. Maar het online flirten gaat ook weleens mis.

Gevolgen van online shaming

“De gevolgen van online shaming kunnen groot zijn: variërend van depressieve gevoelens en eenzaamheid tot soms zelfs suïcidale gedachten”, zegt Nathalie Franse, expert online seksueel misbruik Fonds Slachtofferhulp. ‘Stukje van Mij’ zorgt voor meer bewustwording en draagt bij aan erkenning. Zodat jongeren die dit meemaken, weten dat zij zich nergens voor hoeven schamen en dat de schuld altijd ligt bij de persoon die zonder toestemming een intiem beeld doorstuurt.”

Wat moet je doen als ongewild jouw foto is doorgestuurd?

Is jouw foto doorgestuurd zonder dat je dit wilde? Lees ons artikel over sexting en wat je tegen misbruik van foto’s kunt doen.

Staat er een filmpje of foto online? Meld het misbruik van beeldmateriaal.

Online veiligheid

‘Stukje van Mij’* wordt begeleid door Rutgers, Fonds Slachtofferhulp, Helpwanted, 113 Zelfmoordpreventie en ervaringsdeskundige Francien Regelink en is tot stand gekomen met steun van KPN. Met als missie het internet beter te maken en de digitale weerbaarheid van zijn gebruikers te verhogen, is online veiligheid het eerste thema dat KPN aanpakt.

Kijk ook op: Denk na voor je deelt

*Door op de link te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad.