Identiteitsfraude via webwinkels komt veel voor. Het is helaas ook vrij simpel om te doen. Oplichters hebben alleen je naam en adres nodig. Vervolgens plaatsen ze een bestelling in een webwinkel, laten de rekening naar jouw bedrijf sturen en de bestelde goederen en diensten naar een ander adres. Ben je slachtoffer van identiteitsfraude en word je als factuur- en afleveradres gebruikt? Onderneem hiertegen dan direct actie.
Mijn bedrijf wordt als factuur- en afleveradres gebruikt
Oplossing:
-
print
Identiteitsfraude met bedrijfsgegevens melden
Meld identiteitsfraude altijd bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) en doe aangifte bij de politie.
Aangifte doen bij de politie* Je kunt niet online aangifte doen van de gevolgen van identiteitsfraude. Je moet hiervoor naar het politiebureau. Een afspraak maken kan via 0900-8844. Neem zoveel mogelijk documenten mee die je verhaal ondersteunen, zoals brieven van deurwaarders, reisdocumenten waaruit blijkt dat je ergens anders was, enzovoort. Zorg ook dat er geen digitale sporen verloren gaan, neem e-mails mee.
Melding maken bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten*
Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) van de Nederlandse overheid begeleidt je als je identiteit is misbruikt of als je persoonsgegevens bij de overheid niet kloppen. Je krijgt van het meldpunt een analyse van je situatie en de gevolgen van de fraude. Je krijgt advies over welke stappen je kunt ondernemen en hoe je identiteitsfraude kunt voorkomen. Via het meldingsformulier op de website van het meldpunt* kun je in contact komen met het meldpunt.*Door op de links te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad