Betalen

Wat is online betalen?

Als klanten online betalen, rekenen ze af via internet. Je kunt klanten op verschillende manieren online laten betalen. Bijvoorbeeld met iDeal, PayPal, door het invullen van creditcardgegevens of door opdracht te geven voor een eenmalige afschrijving. Online betalen wordt veel gedaan en is erg makkelijk, maar het brengt wel risico's met zich mee. Risico's die vermeden worden door veilig online te betalen.

Feitje 74 procent

Betaalt online het liefst met iDeal (Bron: Alert Online)

Waarom moet ik veilig online betalen aanbieden?

Veilig online betalen is nodig om cybercriminelen niet de kans te geven de inlog- en betaalgegevens van je klanten in handen te laten krijgen zodat zij geld van hun bank- of spaarrekening kunnen halen. Als je klanten online betalen, willen zij er ook zeker van zijn dat hun geld bij de juiste partij terechtkomt en dat hun betaalgegevens niet onderweg door criminelen onderschept worden. Hiervoor is het belangrijk dat zij zaken doen met een bekende en betrouwbare verkoper en gebruik maken van een veilige internetverbinding die jij moet aanbieden.

Lees meer

Veilig_online_betalen.pdf

Dit kan je direct doen

  • 9 tips om gegevens van klanten en betalingen veilig te verwerken

    1. Als je producten of diensten via internet verkoopt, moet je webwinkel voldoen aan de Wet verkoop op afstand. Dit houdt onder andere in dat je als verkoper een informatieplicht hebt en je klant het recht heeft om de koopovereenkomst te laten ontbinden binnen zeven werkdagen na ontvangst van het product. Kijk voor meer informatie over de regels en verplichtingen die bij de Wet verkoop op afstand horen op de website van MKB Servicedesk*.
    2. Zorg voor tenminste een basisbeveiliging van de server waar je website draait. Vraag na welke maatregelen je provider heeft genomen en/of aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn.
    3. Als je zelf een webserver hebt en onderhoudt, dan ben je zelf verantwoordelijk voor de veiligheid ervan.
    4. De software die de website gebruikt voor bijvoorbeeld het afhandelen van formulieren of een bestelapplicatie moet getest worden op veiligheid. Hiervoor is je IT-leverancier in principe verantwoordelijk. Vraag hem naar de beveiliging van de applicaties.
    5. Zorg ervoor dat de betaling van je producten goed geregeld is om fraude te voorkomen. Voorbeelden van veilige betaalmethodes zijn iDEAL* en PayPal*. Biedt je klant tenminste één mogelijkheid van achterafbetaling, bijvoorbeeld per acceptgiro.
    6. Gebruik een beveiligde verbinding op pagina’s waar persoonsgegevens worden verwerkt, zoals contactformulieren, inlogpagina’s en tijdens het bestelproces.
    7. Twijfel je over de beveiliging van je website of webapplicaties, schakel dan een deskundige in. Je kunt je website ook laten testen en beoordelen door een externe partij die gespecialiseerd is in 'web security audits'.
    8. Zorg dat je inzicht hebt in de privacyrisico's van je producten en diensten: zijn deze in lijn  met de Wet bescherming persoonsgegevens? Controleer dit op www.privacychecker.nl*.
    9. Je kunt je aansluiten bij Thuiswinkel Waarborg. Leden worden jaarlijks gecertificeerd, waarbij gelet wordt op de werkwijze en de voorwaarden van een webwinkel en in hoeverre die in overeenstemming zijn met de relevante wet- en regelgeving. Met het keurmerk van Thuiswinkel Waarborg win je het vertrouwen van je klant. Bezoek voor meer informatie de website van Thuiswinkel Waarborg*.

    *Door op de links te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad

    Heb je de 9 tips gelezen?

    Ja, dat heb ik gedaan
    Ja, dat heb ik gedaan print
    Open Sluit