SluitenZoeken sluiten

Klachten over privacy bij webshop-app Temu

18-06-2024

De Consumentenbond en organisaties uit zestien andere Europese landen hebben een klacht ingediend tegen Temu. De webwinkel is pas twee jaar geleden opgericht, maar is in korte tijd zeer populair geworden.

Volgens de consumentenorganisaties verstrekt de Chinese webwinkel onvoldoende informatie en maakt gebruik van 'dark patterns', digitale technieken om klanten te manipuleren. Zo krijgen klanten die op een product hebben geklikt meteen daarna een duurdere variant te zien. Ook zou Temu het bewust moeilijk maken om je account op te zeggen.

Voldoet niet aan Europese regelgeving

Volgens de organisaties voldoet Temu ook niet aan de Europese regelgeving. Zo is het vaak onduidelijk wie de verkoper van een product is. Daarnaast is het ondoorzichtig op basis van welke criteria klanten productsuggesties ontvangen en biedt het bedrijf vaak te weinig informatie over de artikelen die het verkoopt.

Privacy bij Temu

Verschillende experts hebben zorgen geuit over de persoonsgegevens die Temu verzamelt. Nadat je de app hebt geïnstalleerd, kan deze zelf meer toegang krijgen tot je gegevens dan waar je toestemming voor hebt gegeven. Zo kan de app meer gegevens verzamelen dan de app nodig heeft om te kunnen werken.

Zo wil de app niet alleen het recht om in je camera, contacten en wifinetwerk te kunnen. Temu wil ook de rechten om je telefoon ‘s nachts te ontgrendelen zonder dat je erbij bent en het recht om audio op te kunnen nemen. Als je de app downloadt, geef je ook toestemming aan Temu om software op je telefoon te installeren, je berichten te lezen en screenshots te maken.