De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft meldingen gekregen van datalekken die ontstonden nadat medewerkers persoonsgegevens van patiënten met een AI-chatbot hadden gedeeld. Dat meldt nu.nl*.
Een medewerker van een huisartsenpraktijk voerde bijvoorbeeld medische gegevens van patiënten in bij een AI-chatbot. Chatbots kunnen die informatie bewaren. En dan komen die gegevens terecht op de servers van die tech-bedrijven. Het is onduidelijk wat er met de ingevoerde gegevens gebeurt.
Wat kun je doen als jouw gegevens gelekt zijn?
Je kunt er niets aan doen dat jouw data zijn gelekt. En je kunt er ook niet veel tegen doen. Wat wel belangrijk is, is dat je goed oplet.
- Verander je wachtwoorden. Zo doe je dat.
- Krijg je e-mails, berichtjes of telefoontjes waarin iemand je vraagt om persoonlijke gegevens of vraagt om geld over te maken? Denk dan goed na of dit wel klopt.
- Is er haast bij? Of moet je iets snel doen? Dan gaat het 9 van de 10 keer om phishing. Reageer niet op de e-mail of berichten. Bel als je twijfelt met het bij jouw bekende nummer van degene die om geld of gegevens vraagt.
- Klik niet zomaar op een link. Check de link via ScamCheck.
- Maak geen geld over, zonder dat je de vrager persoonlijk hebt gesproken. Niet gebeld, geen geld.
- Meld de valse e-mail, het neptelefoontje of de hulpvraagfraude bij de Fraudehelpdesk*.
*Door op de links te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad.