SluitenZoeken sluiten

3 acties om veilig online te winkelen

Oplossing:

  • print

    Rechten en plichten bij online winkelen

    • Een webwinkel mag je niet alleen de mogelijkheid bieden om 100% van het aankoopbedrag vooruit te betalen, maar moet je ook de keuze geven om (een deel van het bedrag) achteraf te betalen. Veel bedrijven geven daarom de optie tussen 100% vooruitbetaling via of betaling achteraf met acceptgiro. Het is webwinkels ook toegestaan om enkel creditcardbetalingen te accepteren, omdat het overeengekomen bedrag pas wordt afgeschreven wanneer het product is afgeleverd.
    • Je persoonlijke gegevens, zoals je naam, adres en , moeten op een zorgvuldige manier, in overeenstemming met de Wet bescherming persoonsgegevens, te worden behandeld. Hoe de eigenaar van de website dit doet moet inzichtelijk voor je zijn, bijvoorbeeld via een privacyverklaring.
    • De verkoper van een product of dienst via internet is verplicht de totale prijs van zijn aanbod, inclusief alle bijkomende kosten zoals leveringskosten en BTW, duidelijk uiteen te zetten en je duidelijk te vragen of je hier mee akkoord gaat, voordat er sprake kan zijn van een definitieve (koop)overeenkomst. Als de verkoper zich hier niet aan houdt en beweert dat je wel een (koop)overeenkomst hebt gesloten, kun je deze schriftelijk vernietigen.
    • Je hebt het recht om het product binnen 14 dagen terug te sturen zonder dat je daarvoor een reden hoeft op te geven. De termijn van 14 dagen begint te lopen op het moment dat je het product ontvangt. Je hebt het recht om het product uit de verpakking te halen om te bepalen of het je bevalt of niet. Je moet de verpakking daarbij zoveel mogelijk intact laten. Je mag het product niet in gebruik nemen, omdat het weer doorverkocht moet kunnen worden aan iemand anders. Sommige artikelen kunnen vanwege hun aard niet teruggestuurd worden, bijvoorbeeld hygiënische producten, tijdsgebonden producten (tijdschriften, tv gids), producten die voor jou speciaal op maat worden gemaakt, producten die snel kunnen bederven of cd’s en computerspellen die niet (meer) verzegeld zijn.
    • Je dient een bevestiging van je koop te ontvangen op het door jou opgegeven e-mailadres, waarin de details van de aanschaf, je mogelijkheden de overeenkomst te herroepen en contactgegevens vermeld worden.

    Op de website van ConsuWijzer* vind je meer informatie over veilig online winkelen. Ook vind je hier handige voorbeeldbrieven voor als er iets mis gaat.

    *Door op de link te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad

  • print

    Tips voor veilig online winkelen

    Veelgebruikte online betaalmethoden zijn iDEAL, Paypal en de creditcard. Een webwinkel moet je ook de keuze geven om (een deel van het bedrag) achteraf te betalen. Bijvoorbeeld met AfterPay of Klarna. Wees voorzichtig als deze mogelijkheid er niet is. Webwinkels mogen ook alleen creditcardbetalingen accepteren.

    Waar je nog meer op kunt letten:

    • Scamcheck

    Via ScamCheck* kun je controleren of een website betrouwbaar is. ScamCheck checkt diverse bronnen om te kijken of een website of link mogelijk malware, phishing of een scam is. Hiervoor wordt input gebruikt van partijen zoals Thuiswinkel.org en Kamer van Koophandel en internationale partijen als Trustpilot (voor reviews), Quad9 (malware), ScamAdviser (scams) en Netsweeper (o.a. phishing). Daarnaast worden technische controles gedaan, zoals de oprichtingsdatum van een website en de domeinnaam. Dat geeft een eindresultaat op basis waarvan ScamCheck aangeeft hoe groot de kans is dat het om een veilige of onveilige website gaat.

    • Professionele uitstraling

    Een professionele uitstraling zegt niet alles, maar kan wel een aanwijzing zijn dat het gaat om een professioneel bedrijf. Controleer de volgende dingen. Ken je het bedrijf? Bevat de website contactinformatie? Ziet de website er verzorgd uit? Klopt het KvK-nummer? In welk land is het bedrijf gevestigd? Zo krijg je een indruk van de professionaliteit van de website.

    • Waarborg of keurmerk

    Een waarborg of keurmerk kan erop wijzen dat het om een erkende, veilige webwinkel gaat. Een van de bekendste keurmerken in Nederland is het keurmerk Thuiswinkel.org. Kijk voor meer informatie over dit keurmerk op de website van Thuiswinkel.org*. Je kunt er bijvoorbeeld lezen hoe je kunt controleren of een webshop het logo terecht gebruikt*. Andere keurmerken zijn het Qshops Keurmerk* en WebwinkelKeur*. Controleer op de website van het keurmerk of deze het keurmerk ook daadwerkelijk aan die webwinkel heeft gegeven. Controleer ook wat de betekenis van het keurmerk is.

    • Beoordelingen

    Via vergelijkingssites, zoals www.vergelijk.nl*, www.kieskeurig.nl* of www.beslist.nl* kun je beoordelingen van andere klanten van de webwinkel lezen. Vind je veel positieve beoordelingen, dan kan dit erop wijzen dat de webwinkel veilig is.

    • Onrealistische lage prijzen

    Als een aanbieding te mooi lijkt om waar te zijn, is dat soms ook het geval. Onrealistische prijzen kunnen een indicatie zijn van oplichting. Dus gebruik daarom altijd bovenstaande tips om verder te onderzoeken of de website betrouwbaar is of niet!

    • Reis online boeken

    Als je een reis via internet boekt, is het verstandig om te letten op de specifieke keurmerken en garanties voor de reisbranche. De belangrijkste zijn de ANVR* (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen), SGR* (Stichting Garantiefonds Reisgelden) en het Calamiteitenfonds*. Deze keurmerken en garanties beschermen je als consument voor het geval een vliegtuigmaatschappij failliet gaat of als je gerepatrieerd moet worden.

    • Lees de voorwaarden goed

    Let op dat je alleen een vakje aanvinkt voor akkoord met de algemene voorwaarden en de privacyverklaring als je deze ook echt gelezen en begrepen hebt.

    En check of je te maken hebt met een webwinkel die aan dropshipping doet.

    Lees ook op de website van ACM ConsuWijzer de webwinkeltips* en informatie over keurmerken*.

    *Door op de links te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad

  • print

    Klacht indienen over product of dienst

    Als je een klacht hebt over een product of dienst, moet je deze eerst zelf aan de verkoper voorleggen. Is je klacht niet naar tevredenheid opgelost? Dan biedt Thuiswinkel.org klachtenbemiddeling. Ook als de webwinkel geen lid is. Kijk hiervoor op de pagina 'Klacht indienen'* van Thuiswinkel.org.

    *Door op de link te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad