Wat is helpdeskfraude?

Helpdeskfraude is een vorm van cybercrime waarvan lang niet iedereen aangifte doet, onder meer vanwege het gevoel van schaamte erin getrapt te zijn.

Antwoord:

print
  • Helpdeskfraude

    Helpdeskfraude is een vorm van oplichting waarbij fraudeurs vaak vanuit landen als India bellen en doen alsof ze helpdeskmedewerkers van grote, bekende bedrijven zijn, zoals Microsoft, Google en Ziggo. Ze zeggen je dat je computer besmet is met virussen of dat je gehackt bent. Ga er niet op in. Als je er wel aan meewerkt, krijgen ze op slinkse wijze toegang tot je computer en maken ze je geld naar zichzelf over. Dat overgemaakte geld verdwijnt vaak pijlsnel naar het buitenland. 

    In 2017 hebben alleen al in Nederland bijna 2.000 mensen aangifte bij de politie gedaan van dergelijke oplichters. Opvallend is dat 70% van de slachtoffers ouder is dan 50 jaar. Bij elkaar zijn de slachtoffers voor bijna 6 miljoen euro opgelicht. Eén slachtoffer werd voor maar liefst 98.000 euro gedupeerd.

    De criminelen richten niet alleen financiële schade aan, maar beschadigen ook het publieke vertrouwen in de veiligheid van de digitale wereld en de goede naam van bedrijven. De opsporing van verdwenen geld en verdachten is juist door het internationale karakter van deze met telefonische babbeltrucs te vergelijken werkwijzen erg lastig. Verschillende publieke en private partijen treden daarom gezamenlijk op tegen deze fraudeurs.