Wat is helpdeskfraude?

Helpdeskfraude is een vorm van cybercrime waarvan lang niet iedereen aangifte doet, onder meer vanwege het gevoel van schaamte erin getrapt te zijn.

Antwoord:

print
  • Helpdeskfraude

    Helpdeskfraude is een vorm van oplichting waarbij fraudeurs vaak vanuit landen als India bellen en doen alsof ze helpdeskmedewerkers van grote, bekende bedrijven zijn, zoals Microsoft, Google en Ziggo. Ze zeggen je dat je computer besmet is met virussen of dat je gehackt bent. Ga er niet op in. Als je er wel aan meewerkt, krijgen ze op slinkse wijze toegang tot je computer en maken ze je geld naar zichzelf over. Dat overgemaakte geld verdwijnt vaak pijlsnel naar het buitenland. 

    In 2018 hebben alleen al in Nederland ongeveer 1600 mensen aangifte bij de politie gedaan van dergelijke oplichters. 

    De criminelen richten niet alleen financiële schade aan, maar beschadigen ook het publieke vertrouwen in de veiligheid van de digitale wereld en de goede naam van bedrijven. De opsporing van verdwenen geld en verdachten is juist door het internationale karakter van deze met telefonische babbeltrucs te vergelijken werkwijzen erg lastig. Verschillende publieke en private partijen treden daarom gezamenlijk op tegen deze fraudeurs.

    Aangifte van helpdeskfraude doe je via de website*van de politie. Of je kan een afspraak maken via 0990-8844.

     

     

    *Door op de link te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad.