Wat zijn algoritmes?

Een algoritme is een reeks instructies of stappen die door een computersysteem worden uitgevoerd. Hiermee kunnen berekeningen worden gemaakt of voorspellingen worden gedaan. Dit kan bijvoorbeeld voorspellen wat jij zou willen zien op je social media.
Lees meer
Een algoritme werkt meestal op de achtergrond. Het zorgt ervoor dat websites kunnen inschatten wat jij interessant vindt. Ze doen dus een voorspelling over je voorkeuren. Op die manier kunnen websites (en de organisaties daarachter) je ook sturen in je gedrag op internet. Je krijgt dingen te zien die lijken op wat je eerder hebt geliket, gedeeld of gekocht.

Algoritmes kom je overal tegen: op Facebook, X (voorheen Twitter), reis- en boekingssites, Spotify, maar ook op datingsites zoals Tinder en zoekmachines zoals Google. Dit is vaak handig. Als jij bijvoorbeeld vooral van klassieke muziek houdt, zal Spotify je voornamelijk klassieke muziek aanraden. En als je dol bent op grappige kattenfilmpjes, dan zorgt bijvoorbeeld Facebook ervoor dat je elke dag nieuwe kattenfilmpjes te zien krijgt.

Werking

Hoe algoritmes werken, kun je goed uitleggen aan de hand van je Facebook-tijdlijn. Stel: je liket elke dag een paar kattenfilmpjes. Het doel van Facebook is om meer interactie tussen gebruikers te stimuleren. Het algoritme krijgt dan de taak om dit zo makkelijk mogelijk te maken. Daarom laat het je steeds weer nieuwe kattenfilmpjes zien.
Als je daarnaast ook video’s over vrouwenvoetbal gaat liken, dan past het algoritme zich aan. Je krijgt dan voortaan naast kattenfilmpjes ook steeds meer vrouwenvoetbalvideo’s te zien.

Aanpassingen

Een algoritme volgt een reeks vaste stappen, maar kan zich aanpassen aan zogenoemde ‘mogelijke handelingen’. Dat betekent: als jij je gedrag verandert (bijvoorbeeld andere berichten liken of delen), dan verandert het algoritme met je mee. De formule wordt steeds aangepast aan het vooraf bepaalde doel.