Algoritmes kom je overal tegen: op Facebook, X (voorheen Twitter), reis- en boekingssites, Spotify, maar ook op datingsites zoals Tinder en zoekmachines zoals Google. Dit is vaak handig. Als jij bijvoorbeeld vooral van klassieke muziek houdt, zal Spotify je voornamelijk klassieke muziek aanraden. En als je dol bent op grappige kattenfilmpjes, dan zorgt bijvoorbeeld Facebook ervoor dat je elke dag nieuwe kattenfilmpjes te zien krijgt.
Werking
Hoe algoritmes werken, kun je goed uitleggen aan de hand van je Facebook-tijdlijn. Stel: je liket elke dag een paar kattenfilmpjes. Het doel van Facebook is om meer interactie tussen gebruikers te stimuleren. Het algoritme krijgt dan de taak om dit zo makkelijk mogelijk te maken. Daarom laat het je steeds weer nieuwe kattenfilmpjes zien.
Als je daarnaast ook video’s over vrouwenvoetbal gaat liken, dan past het algoritme zich aan. Je krijgt dan voortaan naast kattenfilmpjes ook steeds meer vrouwenvoetbalvideo’s te zien.
Aanpassingen
Een algoritme volgt een reeks vaste stappen, maar kan zich aanpassen aan zogenoemde ‘mogelijke handelingen’. Dat betekent: als jij je gedrag verandert (bijvoorbeeld andere berichten liken of delen), dan verandert het algoritme met je mee. De formule wordt steeds aangepast aan het vooraf bepaalde doel.