Het woord chatbot is een combinatie van chatten en robot. Je kunt chatbots tegenkomen op verschillende plaatsen en platforms.
Wat is een chatbot?
Antwoord:
-
print
Een chatbot is een combinatie van chatten en robot
Er zijn twee soorten chatbots. Het ene type kan alleen reageren op specifieke vragen waarvoor deze is geprogrammeerd. De andere soort chatbot is gebaseerd op AI (artificial intelligence, kunstmatige intelligentie) en gebruikt machine learning. Deze chatbot kan leren van de gesprekken die hij voert. Zo leert hij steeds beter begrijpen wat mensen bedoelen en hoe hij moet antwoorden.
Chatbots kunnen op verschillende platforms worden ingezet, zoals websites, sociale media, berichtenapps en spraakgestuurde assistenten. Ze worden steeds beter en zijn daardoor een handig hulpmiddel voor bedrijven. Bijvoorbeeld bij de klantenservice, als goedkoper alternatief voor personeel. De kans is groot dat je daar eerst met een chatbot praat voordat je wordt doorgezet naar een echte medewerker.
Ook zien we dat de chatbot-technologie gebruikt wordt in applicaties die ons leven makkelijker maken. Denk aan spraakgestuurde assistenten die gebruikers helpen bij allerlei zaken, zoals bellen, de weersverwachting opzoeken of het aan- of uitzetten van muziek.
ChatGPT
ChatGPT is een chatbot op basis van AI (artificial intelligence, kunstmatige intelligentie. De bot kan binnen enkele seconden vragen beantwoorden en teksten schrijven over uiteenlopende onderwerpen. ChatGPT is ontwikkeld door OpenAI.
Bard
Bard is de chatbot van Google. Bard kan antwoorden geven op vragen. De taalbot is ontworpen om gesprekken natuurlijk te laten klinken. Volgens Google kan Bard je helpen om je productiviteit te verhogen en je creativiteit te stimuleren. De AI-bot kan je bijvoorbeeld helpen bij het bedenken van een vegetarische maaltijd, het opstellen van een ondernemingsplan of het schrijven van een roman. Het enige wat je hoeft te doen, is je vraag stellen aan Bard.
Bing Chat
Bing Chat is een chatbot van Microsoft. De chatbot helpt je bij het zoeken naar informatie op het internet. Het maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om vragen te begrijpen en antwoorden te geven op basis van de inhoud van webpagina's. Je kunt dus op een ‘natuurlijke manier’ je vraag stellen en dan begrijpt de chatbot wat je bedoelt.