Wat is factuurfraude?

Bij factuurfraude sturen cybercriminelen valse facturen in de hoop dat jij als ondernemer deze gaat betalen.
Lees meer
Dit gebeurt op twee manieren. Ten eerste kunnen nepfacturen, uit naam van bekende en vertrouwde partijen zoals Ziggo, UPC, KPN en CJIB, massaal naar willekeurige e-mailadressen worden gestuurd. De ontvanger wordt dan gevraagd om de factuur te betalen. Het gaat hierbij vaak om relatief kleine bedragen. Deze nepfacturen worden vrij vaak betaald, ook al is de ontvanger helemaal geen klant bij de organisatie of het bedrijf, dankzij de bekendheid en betrouwbaarheid van de zogenaamde afzender. Een tweede manier waarop cybercriminelen factuurfraude plegen, is door het sturen van gepersonaliseerde nepfacturen. Een ondernemer krijgt dan een nepfactuur uit naam van een bestaande zakelijke klant waarmee vaker zaken wordt gedaan. In veel van deze gevallen wordt de factuur onderschept (fysiek of digitaal) en wordt enkel het rekeningnummer gewijzigd naar het rekeningnummer van de crimineel. De ondernemer betaalt dan de echte verzonden rekening, maar het geld wordt overgemaakt aan de cybercrimineel.

Cybercriminelen worden steeds geraffineerder en professioneler in het oplichten van bedrijven. Gelukkig zijn er manieren om je bedrijf tegen cybercrime te beschermen. Het is vooral belangrijk om medewerkers te wijzen op de gevaren van factuurfraude. Hoe groter een organisatie, hoe groter de kans op deze fraudevorm aangezien medewerkers elkaar niet altijd persoonlijk kennen. Omdat er steeds meer wordt thuisgewerkt en het minder makkelijk is om direct contact te hebben met je leidinggevende of collega's vindt deze vorm van fraude vaker plaats.

Tips om factuurfraude te voorkomen

Pogingen om factuur- en CEO-fraude te blokkeren

Aangifte doen van factuur- en CEO-fraude